El pas a Cicle Inicial
El pas de l’escola d’infantil a primària suposa un canvi important en la vida dels infants: nova classe, nous mestres, noves maneres de fer. Quan l’infant arriba per primera vegada a Cicle Inicial, porta carregant la seva motxilla a l’esquena (el seu bagatge personal i vital), farcida d’experiències viscudes, d’aventures, de coneixements i interessos, al llarg de tota la seva etapa Infantil.
A 1r de primària tant les competències bàsiques (del tipus seguretat en un mateix i comunicació), com les habilitats adquirides a través del currículum (com la consciència fonològica i el desenvolupament del càlcul elemental), constitueixen la base perquè l’infant faci una transició adequada a aquesta nova etapa educativa. Aquestes competències centrals es desenvolupen i s’estimulen constantment. L’entrada a Cicle Inicial volem que sigui una etapa coherent amb allò que han treballat a Educació Infantil. És un període òptim per continuar treballant l’adquisició d’hàbits, la motivació, l’autonomia personal i fomentar els valors. És una etapa on l’infant és el centre del seu propi procés d’aprenentatge. Formem alumnes competents, respectem la individualitat de cadascú i afavorim la seva implicació.
El paper de l’escola a primària és garantir que aquestes habilitats no s’oblidin o es devaluïn i avançar en el desenvolupament de competències sobre aquesta base. Les millores estan estretament lligades a uns millors resultats en l’adquisició tant de les habilitats de lectoescriptura com de matemàtiques. L’infant és el gran beneficiari d’aquest esforç constant de continuïtat. De fet, adquireix des de l’etapa d’educació infantil unes competències que es fomentaran i s’enriquiran al llarg de tot el cicle. Es fa tot el que cal perquè l’alumne se senti segur per abordar els aprenentatges: la didàctica és la mateixa en totes les classes, els temes es treballen en una progressió coherent, s’utilitzen les mateixes maneres d’aprendre, les eines de referència creades es van fent més complexes amb el pas del temps. El procés es realitza principalment a través del joc, l’experimentació i la comprensió i domini dels llenguatges de l’entorn. L’alumne construeix la seva intel·ligència i la seva personalitat activament. No en té prou amb la informació. Ha d’experimentar i aprendre descobrint per ell mateix. D’aquí la importància de la manipulació en aquesta edat de l’aprenentatge. Sense oblidar mai el fet de treballar una bona convivència mitjançant un diàleg assertiu i una bona educació emocional.